Ste se kdaj spraševali, kaj so pod razkošnimi oblačili nosile sestri Boleyn ter večna devica Elizabeta I. in kaj so spodaj skrivali veliki mali Napoleon in njegova žena Josephine, velika ljubiteljica dragocenih oblek Marija Antoinetta in njen mož Ludvik XVI. oziroma na vzhodu ruska Katarina Velika in njen bolehen Peter III.?
Zgodovina spodnjega perila je pestra in zanimiva, saj gre za pravi družbeno-kulturni fenomen, ki je bil v stoletjih, ko so se nosile krinoline, stezniki iz kitove kosti ali železni poklopec za penis in mošnje, statusni simbol višjega sloja. Že takrat je bilo spodnje perilo tesno povezano s prevladujočimi (dvornimi) modnimi smernicami, danes pa mora biti ne le lepo, temveč tudi funkcionalno, udobno in kakovostno.
Od krinoline do korzeta
Oblačila, ki so nekoč veljala za spodnje perilo, so bila zelo drugačna od današnjih. V srednjem veku so bili to še bolj ali manj dolge spodnje majice in spodnja krila. Šele ko so v renesansi postala priljubljena široka in nabrana krila, je del ženskega spodnjega perila postala krinolina, ki je bila pričvrščena z ogrodjem iz trsnih ali vrbovih šib. Takrat se je pojavil tudi predhodnik korzeta iz železnih ploščic - pozneje so jih nadomestile kitove kosti ali druge ribje kosti -, ki je sploščil prsi in dajal vtis ravnega prsnega koša. Postal je najpriljubljenejši kos oblačila, še bolj, ko se je sredi 16. stoletja vanj oblekla francoska kraljica Katarina Medičejska, žena Henrika II.
V želji po idealni silhueti so ji skoraj štiri stoletja sledile mlade dame, ki so si zategovale pas in z ravno držo potrjevale visok položaj v družbi. Prvi stezniki niso bili nič kaj udobni, saj so jih kovali iz železnih plošč, postopno pa so začeli izdelovati prijaznejše steznike, v katere so vstavljali kitove ali ribje kosti.
Prelomno 20. stoletje
Z odkritjem novih materialov, množično proizvodnjo in spremenjeno vlogo žensk v družbi pa je v 20. stoletju spodnje perilo dobilo nov pomen. Ženske so se vse bolj posvečale športu in plesu, zato so nehale nositi steznike, jih nadomestile s spodnjimi hlačami, kakršne so nosili moški, in s kamižolami, ki so bile predhodnice današnjih spodnjih majic. Spodnje perilo je postajalo udobnejše, kosi manjši in iz dodelanih krojev, da je bilo videti bolj elegantno in zapeljivo.
Vse dokler ni leta 1913 mlada Američanka Mary Phelbs Jacob (njen ded Robert Fulton je izumil parnik) prvič s trakom ločila levo in desno dojko, ju prekrila z robcema in vse skupaj zvezala s trakovi za novorojenčke, da je prekrila žico, ki je štrlela iz korzeta, ter tako nevede ustvarila prvi modrček. Spodnje perilo ni bilo več iz le debelih materialov, pojavile so se prosojne in lahke tkanine, priljubljena je bila kombineža in nastale so prve spodnje hlačke. Le kdo se ne spomni mične Marlene Dietrich iz filma Modri angel (1930), zapeljive Sophie Loren v Včeraj, danes in jutri (1963) in nepozabne Catherine Deneuve v Lepotici dneva (1967), ki so na platnu pokazale svoje bogastvo v spodnjem perilu?
Prestižno in drzno
Šele v zadnjih 50 letih je moda spodnjega perila doživela neverjeten razmah. Brezoblične bombažne kose so izrinile fine, udobne in hkrati privlačne spodnjice vseh mogočih krojev, vzorcev in materialov, ki ostajajo prijazni do kože. Nekaj smernic je v 50 letih postavil že Christian Dior, pozneje so se mu pridružile še druge modne hiše, med katerimi sta danes opaznejši Dolce & Gabbana in Calvin Klein. In medtem ko smo Slovenci še pred osamosvojitvijo le sanjali o prestižnih blagovnih znamkah perila, zdaj že več let lahko kupujemo izdelke večjih znamk, kot so Palmers, Triumph, La Perla, Schiesser, Agent Provocateur.
Perila ene izmed najbolj opevanih znamk spodnjega perila na svetu Victoria's Secret pa še ni mogoče kupiti v Sloveniji (najbližja trgovina je na Otoku). Znamka navdušuje s svojimi modnimi spektakli, na katerih se s pravo mero erotike po modnih brveh sprehodijo najlepše manekenke z izklesanimi telesi, Viktorijini angelčki Alessandra Ambrosio, Adriana Lima, Karlie Kloss, Lily Aldridge, Doutzen Kroes in Behati Prinsloo. Če odmislimo perje, krila, drage kamne in bleščice na perilu za nekaj milijonov dolarjev (najnovejši model Fantasy bra stane kar 10 milijonov dolarjev), je to nosljivo perilo, ki ostaja ženstveno in zapeljivo poudari lepoto ženskih oblin.
Erotika
Zato pa lahko pri nas dobite drzne, erotične kose Agent Provocateur, ki so ga promovirale lepotice Kylie Minogue, Penelope Cruz in Kate Moss. Britanska znamka, ki jo je leta 1994 ustanovil Joseph Corre, sin nekonvencionalne Vivienne Westwood, je znana po provokativnih reklamnih kampanjah, katalogih in zabavah, s čimer ohranja kultni status. Zimsko kolekcijo zaznamujejo drzni modeli, ki dokazujejo, da je kakovostno perilo lahko tudi domiseln modni dodatek. Čipke in prosojne tkanine igrajo pomembno vlogo, še vedno prevladuje kombinacija nežne rožnate in črne, obroba v prefinjeni francoski ali avstrijski čipki, nekaj kosov je indigo modre barve, z resicami in lakastim usnjem.
Čutna klasika
Elegantno perilo pa najdete v zadnji kolekciji Triumph essence, ki se vrača k ženski čutnosti. Kolekcija vsebuje gladke modele, ki rahlo oblikujejo postavo, modno čipkasto serijo, ki vključuje tudi body obleko z oporo, ter glamurozno kolekcijo, primerno za zadnjo noč v letu, saj perilo krasijo bleščeči kamenčki, trakci in svila. Ambasadorka kolekcije je 44-letna manekenka Helena Christensen, ena izmed originalnih angelčkov znamke Victoria's Secret, ki je v novi kampanji dokazala, da leta niso ovira za dobro postavo.
Če govorimo o spodnjem perilu, ne moremo mimo Calvin Klein Underwear, blagovne znamke, pisane na kožo vsem, ki so radi tudi pod obleko brezhibno urejeni in modni. Kot vsa druga oblačila je kakovostno perilo modnega oblikovalca Calvina Kleina sicer preprosto, a vedno elegantno in stilsko dodelano v prepoznavnem minimalističnem in sofisticiranem slogu, primerno za moške in ženske vseh starosti. Letošnjo kolekcijo je predstavila supermodel devetdesetih let minulega stoletja Christy Turlington, ki, tako kot Christensenova, pri 44 letih s svojo postavo buri moško domišljijo enako kot pred dvema desetletjema.
Krivično bi bilo spregledati domačo Lisco, ki se po kakovosti in izvirnosti lahko kosa s tujimi velikani. Novi kolekciji Lisca in Cheek by Lisca prinašata vedro svežino v pomladnih barvah, v modelih se prepletata prefinjena eleganca in ženstvenost, ki so ju obogatili romantične čipke, sodobna vezenja, vezene aplikacije, drobni nežni potiski ter igra naborkov in draperij. Linija Lisca Selection pa poudarja drzne linije in čutno prosojnost z razkošnimi modeli v kristalno srebrni, drzni črni in nežni svilnato rožnati barvi, ki se poigravajo v kombinaciji s kristali Swarovski.
Modni kreatorji in modne hiše za kampanje za moško spodnje perilo najraje izberejo športnike, še zlasti nogometaše. Švedski nogometaš Fredrik Ljungberg je bil dolgo časa model za spodnje perilo Calvin Klein. Najslavnejši Portugalec Cristiano Ronaldo je najprej predstavljal perilo za Emporio Armani, lani pa je predstavil kar svojo blagovno znamko perila CR7, ki jo dobite tudi pri nas. Za kolekcijo je nogometaš združil moči z danskim podjetjem JBS Textile Group in oblikovalcem Richardom Chaijem, da so ustvarili posebne modele spodnjega perila, ki še poudarijo možatost, moški pa se lahko v njih počutijo samozavestni kot - Ronaldo.
Morda vas bo bolj prepričala kolekcija Davida Beckhama Bodywear v sodelovanju s priljubljeno švedsko nizkocenovno znamko H & M, ki je na policah skoraj tri tisoč trgovin po vsem svetu. Kolekcijo sestavljajo spodnjice in spodnje majice, dolge spodnje hlače, T-majice in pižame v črni, beli in sivi barvi. V ospredju so udobje, nosljivi kroji, ki se prilegajo telesu, trendovski dizajn in dostopne cene.
Pa vendar niso le nogometaši ambasadorji spodnjega perila. Kdo ne pozna udobnih hlačk Šveda Björna Borga, nekoč številke ena svetovnega tenisa? Visokokakovostni in pisani izdelki, ki so rezultat inovativnega švedskega dizajna, so s svojim unikatnim oblikovanjem najprej osvojili moške po vsem svetu, danes pa mehke »borgice« rade nosijo tudi ženske.
Članek je bil objavljen v marčni reviji TRENDI.
Napišite svoj komentar
Opozorilo: po Kazenskem zakoniku KZ-1 je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti ter za grožnjo, da bo napadel življenje ali telo druge osebe. Finance bodo pomagale pri ugotavljanju identitete avtorjev sporočil, če bodo k temu pozvane s strani pristojnih organov.
Finance: Prijava
Prijavite se. Če še nimate podatkov za prijavo, namesto tega uporabite zavihek Registracija.
Pomoč pri prijavi: admin@finance.si
Finance: Registracija
Če podatke za prijavo že imate, namesto tega uporabite obrazec Prijava.
Z registracijo boste avtomatično prejemali bilten Novosti, ponudbe, ugodnosti in akcije Časnika Finance v vaš e-poštni nabiralnik.
Za dodatno pomoč nam pišite na admin@finance.si. Splošni pogoji so objavljeni na www.finance.si/pogoji.
Spoštujemo vašo pravico do zasebnosti!
Obvezujemo se, da bomo z vašimi podatki ravnali skrbno in odgovorno. Vaše podatke bomo uporabljali in hranili, dokler ne prejmemo vaše zahteve za izbris. Zahtevo za izbris podatkov lahko pošljete na e-naslov zasebnost@finance.si. Podrobnejše informacije o varovanju vaše zasebnosti in vaših pravicah si lahko preberete v naši politiki zasebnosti na www.finance.si/zasebnost.
Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še...