Ko se vrtiš v modnem svetu, nenehno poslušaš, v kaj je kdo oblečen. Prada, Gucci, Armani, Dolce & Gabbana, Versace, Kenzo ... Že kar dolgočasna in utrudljiva ponavljanja, »outfiti« izbrancev modne »elite« pa uniformirani. Predvsem pa so modni obsedenci nemalokrat v zares predragih oblačilih videti šminkersko in neizvirno.
Ker imajo prestižne znamke v modnih medijih dovolj reklame, sem se odpravil v trgovine z drugačno, tudi cenejšo modno izbiro, kjer hitro najdeš izvirna oblačila, dodatke in nakit z osebno noto. Izbral sem ljubljanski trgovini Zoofa in Al.to ter prečkal mejo; pred meseci sem namreč v Trstu odkril butik Stranomavero (Čudno, a resnično). Zakaj prav te trgovine? Ker imajo poseben koncept (tako imenovani concept store), in sicer vsaka svojega.
Al.to: modno-umetniški esprit
Al.to je nova modna trgovina v prestolnici, vrata je odprla aprila letos. Martina Alma iz Goriških brd in Tomi Vugrinec, umetnostni zgodovinar in stilist, sta »zakrivila« to manjšo trgovino s konceptom. Kakšnim? Poudarjata, da je Al.to (Gornji trg) drugačen, ker združuje unikatno modo, umetnost (slike, fotografije, razglednice, majhne butične dogodke) in tesnejši stik s strankami. Ta je res pristnejši, nevsiljiv, vem iz lastne izkušnje. Namreč, ko vsaj dvakrat, trikrat zaideš k njim, kupiš oblačilo ali dve, pa kakšen modni dodatek za povrhu, si »njihov«. In ko prideš še večkrat, dobiš manjši popust, lastnika pa ti vselej dobre volje natočita še kozarec odličnega vina iz Goriških brd. Martina Alma je z vinom povezana že leta, njen partner se ukvarja z vinarstvom in skupaj vodita tudi vilo/hotel z vinoteko Alma Vista v Vipolžah.
Modno vizijo Al.ta snuje Tomi, ki v Vidmu, kjer živi, stilira znane osebnosti, pa tudi brazilsko gejevsko divo Elizo G. V Ljubljano je pripeljal povečini še neznane znamke oblikovalcev iz nekdanje SFRJ, ki prodirajo v zahodno Evropo: za znamko Ivanman iz Berlina stoji Ivan Mandžukić, Loredana Bahorić je na Hrvaškem zasnovala Charlie design, rahlo avantgarden je njen sin Tomislav z znamko SPIRIT by T. B., pa D'Alpaos Italijana Nika D'Alpaosa, ki kreira ultramoderne kose za mestne džungle. Od Slovencev pa v Al.tu najdemo oblikovalko in kostumografko Sanjo Grcić s Firmo by Sanja (oblačila z etnovzorci), znamko Sofia Nogard, nakit Ane Lazovski in solastnika trgovine Tomija (TOMI: Things Of My Imagination), znamko Naramo (modni dodatki iz usnja), poleti pa z unisex majicami in tunikami v Al.tu gostuje Matevž Faganel.
Martina in Tomi z napovedjo dogodkov za konec avgusta in začetek jeseni dokazujeta, da je Al.to tudi modno-umetniška galerija; pripravljata večerni dogodek Ljubljana-Emona, navdahnjen s Fellinijevim filmom Satirycon, sledil bo Mark Rotko Colour Blocking večer, modno-umetniška revija z igro barv in barvnih kombinacij. Na prelomu poletja in jeseni bosta na vrsti še dogodek Man Ray Black & White, preplet umetnosti (fotografija) in črno-belih stylingov ter pop art večer s pikami in črtami po navdihu popartistov Roya Lichtensteina in Andyja Warhola. Martina in Tomi pa se še posebej veselita nove znamke; oktobra letos prihaja MM6, cenejša, pret-a-porter linija znamke Maison Martina Margiela.
Zoofa: zadruga z omejeno odgovornostjo
Predsednik zadruge in idejni vodja projekta Zoofa, ki sicer deluje drugače kot Al.to, a z nekaj podobnostmi (pop up gostovanja oblikovalcev, obe trgovini tudi sami iščeta oblikovalce in ne čakata, da pridejo trkat na vrata), je Milan Vasiljević. Inženir prometa, nekoč zaposlen v propadlem Viator & Vektorju, je po izgubi službe odšel v Lidl in se kljub dobri plači odločil, da mora početi nekaj bolj ustvarjalnega, živega. Brez poznavanja modnega posla se je na prigovarjanje soproge, ki je modna oblikovalka, odločil za trgovinsko-zadružni projekt. Zoofa deluje kot zadruga slovenskih oblikovalcev, ki ne izdelujejo množičnih kolekcij, temveč ustvarjajo unikatna oblačila in izdelke. Za Vasiljevića ima trgovina prednost v povezovanju in delitvi stroškov. »Nobena druga oblika gospodarske združbe ne ustreza naši zasnovi projekta. Zoofa je dober način povezovanja ustvarjalnih ljudi v svobodnih poklicih, ker ti težko dobijo posojila za trgovine v središču mesta. Začetni kapital je bil štiri tisoč evrov; deset oblikovalcev je vložilo po 400 evrov kot osnovni delež in so enakopravni pri delitvi dela, odgovornosti in stroških. Vsi oblikovalci s šefom na čelu so v Zoofi tudi prodajalci, kar pa jih zbližuje s kupci.
Glede na prihodke posamezne znamke si posamezni oblikovalci delijo dobiček ali pa s svojim denarjem pokrijejo morebitno izgubo. Te po navedbah Vasiljevića še niso imeli, najmanjši mesečni zaslužek pa je bil 37 evrov. In najvišji? »Najboljša prodaja je bila decembra lani, ko smo prodali za 16 tisoč evrov izdelkov, največji mesečni zaslužek enega oblikovalca pa je bil 1.900 evrov.«
Nekaj prvih ciljev so že uresničili, na primer mesečna pop up gostovanja oblikovalcev. Ta hip sta to v Zoofi Matevž Faganel s poletnimi oblačili za sofisticirane ženske in znamka ulične mode Lublanska. Za jesen pa Milan Vasiljević napoveduje posebno modno revijo vseh oblikovalcev Zoofe: to so Nina Holc, NI (nikoli isto; oblačila, šali, modni dodatki), Marjeta Pezdirec, Margaret88 (nakit iz aluminija), Tanja Drinovec, Beadhabit (ročno oblikovan nakit), Simona Kogovšek, Pisano na kožo (oblačila), znamka Pikoreo, Tanja Maraš, Pandemonium (gotska in punk moda), Urška Pirc, ČrnA Z-raČkA (izdelki iz odpadnih zračnic), Tina Pavlin (unikatna oblačila), Renata Bedene (izdelki iz tkanin), Editta Zelolepo, Zelolepo (usnjene torbice, denarnice, dodatki), Jana Pirečnik Knapič, JPK (modna oblačila) in Ema Sajčinovič, Lesema (leseni izdelki).
Stranomavero, Trst: unikati ob koktajlih
Znamka nakita Stranomavero je stara že 13 let, a oblikovalka nakita in oblačil Antonella Caprioli se je za odprtje svoje trgovine v Trstu odločila šele pred dvema letoma. Najprej je v trgovini prodajala le svoj nakit, kmalu pa je ponudbo obogatila še s T-majicami, oblačili za ženske, pozneje še za moške, pa s čevlji in torbicami ter prostore odišavila z vonji lokalnih parfumerjev. Res nič čudnega, da sem se za trgovino navdušil že, ko sem se le približal vhodu in se nedolžno prislonil k izložbi. Ko sem vstopil, so vame »butnile« mamljive starinske vonjave, tudi kotiček z moškimi oblačili znamk Bark in American Vintage je bil v duhu minulih obdobij. Pravzaprav je vsa trgovina opremljena v vintage slogu, oblačila pa so sodobna. Ženske znamke izbranih materialov in krojev so vse italijanske: Lo spaventapasseri iz Genove, Miki Thumb iz Milana, Diega francese, Manila Grace, pa Marta Ray in O. C. A.
Antonella Caprioli kot posebnost trgovine poleg izbrane glasbe (zlata leta Hollywooda) in omamnih vonjav navdušena omenja zabave s koktajli ob novih kolekcijah oblikovalcev v trgovini. Tudi zato v Stranomavero redno zahajajo modni oblikovalci in novinarji. O trgovini so do zdaj pisali v revijah Elle, Marie Claire in Monocle.
Zadrugo mode z omejeno odgovornostjo - Zoofa - najdete na Bregu v Ljubljani, Al.to se nahaja na Gornjem trgu, butik Stranomavero v Trstu pa na Via Felipe Venezian 8/c.
Foto: Irena Herak
Galerija Poletni Weekend na povezavi Poletni Weekend 2014