København je raj za odkrivanje oblikovalskih dosežkov, starih in novih. Sprehod po mestu lahko začnemo na ulici Bredgade v bližini pisanih hišk četrti Nyhavn. Ulica je polna prodajaln z notranjo opremo, od starinskega pohištva do znamk mladih danskih oblikovalcev.
Splača se obiskati galerijo Drud & Køppe, kjer so razstavljena edinstvena oblikovalska dela, in galerijo Jørgena Dalgaarda z danskim porcelanom, steklom in okrasnimi predmeti iz kamna. Ne kaže prezreti niti danskega muzeja oblikovanja (Designmuseum Danmark) z izbrano zbirko mednarodnega industrijskega oblikovanja, uporabne in dekorativne umetnosti, kjer so predstavljene glavne razvojne smernice v zgodovini danskega oblikovanja. Na ogled so dela znanih danskih oblikovalcev, kot so Arne Jacobsen (stol The Egg), Jacob Jensen in Kaare Klint. Muzej se ponaša z največjo knjižnico s področja oblikovanja v Skandinaviji in s celotno zbirko podatkov o danskem pohištvu od leta 1900 do 2000. In v njem je še nekaj, kar je pomembno za slovensko oblikovanje: v stalni zbirki je tudi stol Rex pokojnega industrijskega oblikovalca Nika Kralja.
Lokalni ustvarjalci
Vzporedno z osrednjo nakupovalno ulico Strøget se vijeta ulici Læderstræde in Kompagnistræde, kjer se skriva veliko trgovinic bolj ali manj znanih danskih oblikovalcev. Ena izmed njih je Wauw dansko-nizozemske dvojice Sussi Krull in Maranke de Vos, ki sta svojo pot začeli leta 2006 po končanem študiju na danski kraljevi akademiji oblikovanja. V svojem studiu, nekakšnem domišljijskem laboratoriju, načrtujeta in izdelujeta namizni pribor, gospodinjske pripomočke, vaze in druge okrasne predmete. Osredotočeni sta na trajnostno proizvodnjo, visokokakovostne materiale, glazure oblikujeta za vsako linijo izdelkov posebej in vsak izdelek je unikat. Posebni sta njuni seriji vaz iz recikliranih materialov in vaz Crystal z unikatno kristalno glazuro, vse pa so izdelane ročno.
Tudi Malene Helbak se je posvetila izdelavi kuhinjskih pripomočkov, ličnih vaz in škatel. Znamka Helbak združuje preprostost skandinavskega oblikovanja in močne barve, ponuja pa izdelke za vsakdanjo rabo in stavi na njihovo večfunkcionalnost. Zaradi preprostosti je lahko denimo skodelica za kavo tudi vaza ali pa lonček za svinčnike. Izdelki so iz bele keramike, prepoznavni pa so po barviti ročni poslikavi. Vzorci so preprosti: pike, trikotniki in rastlinski motivi.
Preprostost v oblikovanju
Ob izdelkih Helbakove pogosto najdemo še nakit oblikovalke Mette Scherning, znamki sta namreč združili moči. Pisan nakit Scherning je izdelan iz zlata, srebra, emajla in porcelana ter preprostih oblik. Uspeh znamke se skriva v ravnotežju med preprostostjo, robustnostjo in ženskim oblikovalskim pristopom. Helbakovo in Scherningovo najbolj družijo smisel za barve, ljubkost preprostosti in dejstvo, da je njune kose kljub prepoznavnosti še vedno mogoče različno kombinirati.
V vzhodnem delu mesta, na Østerbrogade, se skriva še znamka Normann Copenhagen. Njen namen je spremeniti konvencionalno razmišljanje in z oblikovalskimi pristopi vsakdanje predmete spremeniti v nekaj posebnega in nevsakdanjega. V 15 letih ustvarjanja sta ustanovitelja Poul Madsen in Jan Andersen prejela že skoraj vse oblikovalske nagrade, ki se jih da prejeti. Najprepoznavnejša med njunimi izdelki in še vedno izjemno priljubljena je luč Norm 69, ki jo je leta 2002 oblikoval Simon Karkow.
Za to jesen Normann Copenhagen predstavlja 16 novih modelov. Med njimi so luči, posode, blazine, škatle, vaze. Kolekcijo so navdihnili trenutki, kot je kava s prijatelji, počitek na domačem kavču ali preprosta lepota lastnega doma. Materiali so naravni in organski, oblike geometrijske. Oblikovanje je sodobno, barve živahne.
Umetniški živalski vrt
Na zahodnem delu mesta, na hipsterski Vesterbrogade, pa se bohoti Designer Zoo. To je živahna dvonadstropna galerija s sedmimi aktivnimi delavnicami. Pod eno streho združuje dansko oblikovanje in obrt. Na tisoč kvadratnih metrih ponuja pestro izbiro oblikovalskih, obrtniških in umetniških izdelkov domačih in gostujočih ustvarjalcev. V »živalskem vrtu« najdemo izdelke Janni Krogh, Anne Jørgensen, Finnsdottir, Inge Vincents, Marco Friis, Anne Black in drugih. Ustvarjalnost in vitalnost sodobnega danskega oblikovanja odsevata v njihovem nakitu, posodah, vazah, stolih in blazinah.
Fotografije: Manja Kovačič in arhiv proizvajalcev
Članek je bil objavljen v zadnji številki revije TRENDI