Eden od odgovorov na pogosto postavljeno vprašanje, zakaj se kosi s podpisom slovenskih oblikovalcev ne prodajajo bolje, je: zaradi pomanjkanja prefinjenosti in elegance. Že res, da tega primanjkuje na globalni ravni, vendar so nekatere konstante estetike večne in nezamenljive.
Ljubljanski teden mode
O tem bi se med pregledom kolekcij, predstavljenih na ljubljanskem tednu mode minuli teden, dalo razpravljati na dolgo in široko, kar je omogočil tudi tokratni koncept enega najbolj pričakovanih dogodkov leta. Nič več modnih revij, na katerih lahko sedijo le povabljenci, temveč skoraj teden dni trajajoča razstava v središču prestolnice, odprta za vse, brezplačno, od jutra do večera. Oblačila kot razstavni predmeti ali umetniška instalacija, ki pa se je je dovoljeno dotikati, preverjati kakovost materialov in šivov. Upajmo, da se je tako slovenska modna ustvarjalnost dotaknila širokega kroga ljudi.
Osebno se me je dotaknilo nekaj kosov, namenjenih prihodnji pomladi in poletju. Opazna je rumena obleka, narezana na resice in cvetlične vzorce kolektivne blagovne znamke mladih ustvarjalcev Young@squat; rumeno je tudi krilo z našito čipko Mojce Celin in Damijane B. Logar, ki sta skupaj ustvarili novo blagovno znamko Princip. Barve je ponudila še Almira Sadar, ki predlaga kombiniranje elegantnih in bolj vsakdanjih kosov. Da so pletenine modne in v obliki lahkih, elegantnih oblek in kostimov, že dolgo dokazujejo pri Dražu, kjer so jih potiskali z digitalnimi fotografijami. Z detajli pa sta se poigrali Maja Štamol Droljc in Tanja Zorn Grželj, ki sta se predstavili predvsem z oblekami za večerne priložnosti, na katerih so v ospredju detajli v obliki pliseja, gub, zavihkov, našitkov, barvnih poudarkov.
Dostopnost oblikovalskih kosov
Poleg modnega tedna se je prejšnji teden na področju mode dogajalo še marsikaj. Prestolnico je med drugim obogatila nova, tako imenovana mono brand prodajalna Max Mara Weekend. Gre za cenejšo in bolj casual naravnano linijo modne hiše Max Mara, ki je sicer pojem italijanske elegance in dobre kakovosti. V novi prodajalni na Wolfovi so na voljo udobni in praktični kosi, primerni tako za prosti čas kot potovanja in službo.
Sodobna poslovna ženska se po nakupih odpravi tudi v prodajalne, ki se jim reče s konceptom. Slovar knjižnega jezika pravi, da beseda pomeni osnovni, temeljni načrt in zasnovo. A med brskanjem po prodajalnah, ki nosijo tak naziv, se pogosto sprašujem, kje je ostal koncept. Podobno se mi je dogajalo na Bregu v Zoofi, prodajalni zadruge oblikovalcev in ustvarjalcev, med raziskovanjem nove ponudbe, ki vključuje bolj ali manj posrečene poskuse »modnega« ustvarjanja. Ugotovim, da zelo veliko ustvarjalcev na področju oblačilne kulture ne ve, kaj ta kultura sploh je in kdo je njihovo ciljno občinstvo. Predvsem pa je čutiti pomanjkanje osnovnega znanja obrti, kot je poznavanje kroja, krojenja in materialov.
Za Marto Vodeb lahko rečemo, da to še obvlada. V Zoofi, kjer poslovna ženska z vztrajnim brskanjem še kaj najde zase, predstavlja linijo B. Vodeb, namenjeno predvsem mlajši urbani modni navdušenki. Temu primerne so ugodne cene. Dobra ideja še za kakšno drugo slovensko oblikovalko in oblikovalca: po »normalnih« cenah ustvariti tudi lepo oblikovane in dobro zašite kose iz kakovostnih materialov. Mogoče po tem ne bi več postavljali vprašanja z začetka članka, zakaj gre tako malo njihovih oblačil in dodatkov v prodajo.
Na ljubljanskem tednu mode se je z oblačili na lutkah in prek videoprojekcije predstavilo 11 slovenskih blagovnih znamk: Almirasadar, Draž, Ivan Rocco, LETOUT by Nataša Peršuh, maja štamol, N a t a s a H r u p i c, niOka, Princip by Mojca Celin and Damijana B. Logar, Simona Lampe, Tanja Zorn in Young@squat. Pokazali so novosti za pomlad in poletje 2015, ki bodo naprodaj v njihovih prodajalnah in prek njihovih spletnih strani oziroma v prodajalnah, kot so Nama, Ikona in Squat.
Foto: Mimi Antolovič